söndag 6 juli 2008

Mina kameror...

Det var med en sådan är det började för en massa år sedan om jag inte kommer ihåg helt fel. Ska kolla upp det när jag hälsar på föräldrarna om en vecka. Den hade jag under 80-talet.

Sen lite senare en något mer avancerad modell, nämligen en enkel systemkamera av märket Konica. Underlättad då min far hade en av samma märke så att man kunde låna objektiv under tonåren. Denna kameran använde jag under första hälften av 90-talet.


Den funkade bra men det var lite dyrt att experimentera på den tiden med film som skulle framkallas hela tiden så jag fotograferade periodvis. Under mins studier i USA så kostade det lite mindre och jag reste en del så då kunde jag inte låta bli att fotografera så mycket jag kunde under tiden. Önskar dock att jag haft en digitalkamera som jag har nu på den tiden så att jag haft ännu fler och bättre bilder från allt jag såg där.

Under en termin i England 1998 köpte jag en enkel kompaktkamera då jag ville fotografera, men inte hade plats eller tid för att hålla på med min systenmkamera. Det blev en Olympus newpic AF200 som funkade OK för att få med minnen från tiden i England. Sen fick den duga ett tag hemma i Sverige igen innan jag kände att det var dags för en digitalkamera. Denna kameran använde jag alltså från 1998 till 2003.


Min första digitalkamera blev en S5000 som hade relativt lång zoom och bra bildkvalitet. Den påminde lite om en systemkamera och jag könde att jag ville ha nåt mer än en vanlig lite kompaktkamera som man kunde stopp ner i byxfickan. Kameran köpte jag hösten 2003 och nu började jag fotografera mer igen.

Jag hann med att ta ca 10000 bilder med denna innan jag kände att jag var tvungen att byta upp mig till en "riktig" kamera om jag skulle kunna utvecklas som fotograf.

Så för 1,5 år sedan köpt jag en Nikon D80 och sedan dess har jag fotograferat mer än någonsin innan.


Detta är en jättebra kamera och jag har lärt mig enormt mycket med den. Totalt tog jag över 20 tusen bilder innan jag kände att jag ville ha lite mer kamera och bytte upp mig till en nyare modell från Nikon...

Inga kommentarer: