tisdag 7 juli 2009

På tåget mellan Borlänge och Avesta...

Står just nu på stationen i Säter på väg tillbaks till Avesta efter ett besök hemma i Malung. Åkte med föräldrarna via Stockholm till TMG:s årsmöte i Karlsborg i helgen. Fortsatte sen hem till dem på söndagen istället för att åka direkt till Avesta. Träffade brorsan med familj och är nu på väg tillbaks.

Såg fram emot att få åka på Västerdalsbanan för första gången på ca 20 år, men det blev inget med det. Åtminstone inte från Malung. Istället blev det buss till Björbo innan vi fick kliva på rälsbussen på stationen i Björbo. Vilken skillnad det var att byta från buss till rälsbuss. Visserligen har de gamla rälsbussarna från 70-80-talet sett sina bästa dagar, men det var en helt annan resa att åka på räls jämfört med en buss som hoppar fram på Västerdalsvägen. Jag åker gärna på hockeyresor tillsammans med Leksingar i buss, men att åka kollektivt och välja buss blir aldrig mer ett alternativ om det går att ta tåg på samma sträcka. Det var ju egentligen inte mitt alternativ nu heller, men jag hade inget val då bussen ersatte rälsbussen.

Nu rullar jag fram mellan Säter och Hedemora i första klass på SJ:s Intercity-tåg och det är ännu bättre. Satt i förmiddags och bokade och köpte biljetten på Internet vilket funkade bra. Då jag valde att reservera en sittplats fick jag dessutom göra ett par val hur jag ville sitta. Detta är väl en bra idé och service av SJ, men de har glömt det viktigaste alternativet: Vill du åka i färdriktningen?

SJ!!! Varför kan man inte reservera en biljett i färdriktningen när man bokar biljetten via Internet???

Inga kommentarer: