fredag 19 juni 2009

Fotokurs Tärna FHSK Onsdag

I onsdag började jag på en fotokurs på Tärna Folkhögskola utanför Sala. Det är en kort sommarkurs med inga förkunskapskrav. Tänkte att man kan lära sig något nytt...


Vi började med att prata om bländare, slutartid och ISO. Sedan gick vi ut och testade med olika bländare och slutartider för att förstå effekterna av olika inställningar. Bilden ovan visar trots att skärpedjupet inte räcker bländare 14 att det står en person och fotograferar vilket är mycket svårare att se i oskärpan i bilden bländare 2,8. Men med den större bländaren så framhäver man mer detaljen på en av parkbänkarna då bakgrunden är suddig.

Efter fikarasten pratade vi om nästa uppgift där vi skulle fånga "rörelse" i en bildserie på minst 5 bilder.


Vi var några som funderade på hur vi skulle göra detta och fick för oss att det skulle tolkas bokstavligt så en fick gå omkring framför oss som fotograferade.


Själv funderade jag på att vi var ju en del av en rörelse så vi höll på att utbilda oss så jag passade då på att ta några bilder på rörelsen.

Sen kom jag på att man kan få rörelse i bilder med hjälp av en gammal teknik...


Jag och Micke fortsatte sen att leta efter något som rörde sig för att få till några actionbilder, men det var inte mycket som rörde sig. Vi hittade ett par fontäner och några som jobbade med att rensa rabatter.


Men då dök det plötsligt upp en liten grabb på en cykel som fotograferades av många av oss på kursen.


Efter kursen så stannade jag kvar en stund och pratade med Micke så höll på att glömma att jag skulle tillbaks till Avesta och hinna få i mig mat innan det var dags att åka på årsmöte i Leksand.

På väg hem stannade jag till i Krylbo för att försöka få till en till bildserie om rörelse:

Inga kommentarer: