tisdag 17 augusti 2010

Flygdag vid Femtsjön...

Lite tidigare i sommar så besökte jag och min far flygplatsen i Mora för att se bl.a. JAS och några andra flygplan som skulle visa upp sig under en flygdag där. Vädret gjorde dock att flera av jetplanen aldrig visade sig då, men idag fick vi istället se JAS ute vid Femtsjön då vi var där.

Ett av fyra JAS 39 Gripen som passerade över Femtsjön.

Innan de flög förbi hördes ett ljud långt söderifrån som lät lite bekant. Fast det tog några sekunder innan jag förstod vad det var och sen gick det fort så jag hann inte ens tänka på att få fram kameran då det första JAS-planet susade förbi på låg höjd över sjön. Inte långt efter kom nästa flygandes förbi bara några hundra meter från sommarstugan.

Tyvärr hade jag normalzoomen på den kameran som jag hade med så när det en liten stund senare kom två till så kom jag inte så nära med den brännvidden jag hade. Dock fick jag ju se fyra JAS 39 Gripen där ute i skogen och fick med ett av planen på bild vilket var mer än vi fick se under flygdagen i Mora då JAS-uppvisningen regnade bort.

Inga kommentarer: